Szacowna opcja, czyli co?

Reklamy to kopalnia wiedzy. Można dzięki nim dowiedzieć się, że zasady gramatyczne to przeżytek albo że akcent można stawiać tam, gdzie się komu podoba, a nie tam, gdzie stawiali go przodkowie, bo mieli ku temu powody. Często dzięki reklamom dowiaduję się także, że jakieś słowo nie znaczy już tego, co znaczy.

Portal Allegro twierdzi, że ma dla mnie, czyli potencjalnego klienta, szacowną opcję. Tak mnie szacowność opcji zaciekawiła, że nie zapamiętałam nawet, co się za nią kryje. Całą uwagę skierowałam na rozgryzienie tego, co autor miał na myśli. Oferta czcigodna (czyli godna czci!) to z pewnością nie była, ani dostojna, godna szacunku, wybitna. Z detektywistyczną ciekawością zaczęłam przeczesywać Internet i doszłam: Allegro wprowadza usługę Allegro Smart!, czyli darmowe przesyłki przez cały rok. I taż właśnie usługa została nazwana szacowną, na dodatek opcją, czyli możliwością wyboru, prawem do skorzystania z jednej z wielu możliwości. Tu akurat jest jedna możliwość, ale słowo opcja robi szaloną karierę i zaczyna oznaczać także samą możliwość. Mnie oczywiście to nowe znaczenie uwiera, ponieważ ciągle pamiętam, że optio po łacinie to ‘wolna wola’, ‘wolny wybór’. W tym przypadku nie ma między czym wybierać, ale na językowe wybory rodaków wpływu nie mam. Mogę jedynie się dziwić.

Zapewne twórcy reklamy słowem szacowny chcieli zastąpić oklepane już przymiotniki zacny i świetny, które od biedy można uznać za synonimy, a przyświecała im myśl, by się wyróżnić i przyciągnąć uwagę, bo to wydaje się być głównym celem rzesz marketingowców. Do niedawna szacowne bywały osoby, które zasłużyły na szacunek ze względu na swój wiek, status społeczny lub zasługi. Szacowne bywały matrony, pewne gremia, szacowni bywali obywatele jakiegoś miasta, jubilaci, laureaci poważnych nagród – ludzie wzbudzający respekt, poważani. Za szacowne uznawane bywało także coś mające duże znaczenie, wartość lub bogatą tradycję: instytucje, zabytki, uniwersytety. A tu proszę: przesyłki też mogą być szacowne.

Dodatkowym smaczkiem reklamy Allegro jest to, że za darmowe przesyłki trzeba zapłacić 49 złotych.

https://nowymarketing.pl/a/19552,szacowna-opcja-allegro-wprowadza-usluge-allegro-smart-czyli-darmowe-przesylki-przez-caly-rok-za-49-zl

Okazuje się, że portal Allegro nie jest pierwszy. Dzięki innym reklamom dowiedziałam się, że szacowne mogą być także samochody i motocykle. Z uwagą czekam na kolejne propozycje.